poniedziałek, 4 kwietnia 2022

Giacomo Casanova - "Pamiętniki. Największy kochanek wszechczasów"

Autor: Giacomo Casanova
Tytuł: Pamiętniki. Największy kochanek wszechczasów
Wydawnictwo: MG
Data wydania: 23 marca 2022
Liczba stron: 192
Ocena: 6,5/10
Patronat Książkowiru

Opis:

Niesamowite, jak nieokiełznane miał uczucia ten osiemnastowieczny kochanek i awanturnik, karciarz, złodziej, polityk, pisarz i filozof.
Pisał o sobie: „Uwodzenie nigdy nie było moją cechą, dlatego że uwodziłem, nie mając świadomości tego, będąc samemu uwiedzionym”.
Z lekkością opisał niezwykłe kobiety, które poznał w swoim życiu. Kobiety wykształcone, stanowcze, swobodnie podchodzące do kwestii miłości, choć twardo stąpające po ziemi. Takie kobiety naprawdę kochał! Jego uczucia nie były udawane, wybuchał namiętnością tak potężną, że nie myślał o niczym innym…
W XVIII w. Casanova oczarował Europę. Uświadomił bowiem kobietom, że mężczyzna też ma pragnienie bycia pożądanym, odbieranym jako atrakcyjny i chcącym odnieść sukces u płci przeciwnej. W klasowym społeczeństwie, pełnym frustracji, potrafił zmienić reguły zachowania społecznego, ukazać, że miłość i doznania zmysłowe są tak samo ważne jak pieniądze, przyjaźń czy zasady moralne…
Czy dzisiaj jest podobnie? Oto między innymi dlaczego warto przeczytać jego pamiętniki.

Recenzja:

Któż nie chciałby się zapoznać ze wspomnieniami jednego z najsłynniejszych kochanków w historii? Ja nie potrafiłam przejść obojętnie obok osobliwych pamiętników Casanovy obojętnie, bo zapowiadały lekturę pełną nietuzinkowych uczuć i emocji. I… jest to lektura z całą pewnością godna uwagi, choć nie do końca do mnie trafiła.

Język książki jest przepiękny – poetycki, liryczny, pełen cudnych metafor. Miłośnicy literatury klasycznej z XVIII wieku z całą pewnością pod względem stylu będą tą książką zachwyceni. Nieco gorzej jest z wydźwiękiem całości – czyny Casanovy zdają się wręcz niewiarygodne, a nawet budzą dyskomfort, nie wspominając o tym, że w wielu miejscach wybrzmiewa pycha i – po prostu – przechwałki. Oczywiście, ta książka ma momenty przyjemne, a nawet zabawne, urocze czy prawdziwie gorące, które zdecydowanie bardziej przemawiają do czytelnika. Przez tą różnorodność mam nieco mieszane uczucia do Pamiętników... - i w zasadzie nie tylko dlatego…

Ciężko tutaj polubić jakiegokolwiek bohatera – a szczególnie narratora, który nie najlepiej traktuje w tej książce kobiety, tłumacząc się namiętnościami i błędami młodości. Czytanie o jego seksualnych wyczynach – choć z początku kontrowersyjne i intrygujące – także z czasem traci swoją atrakcyjność. Sposób, w jaki interpretuje swoje czyny i myśli bywa interesujący, ale w natłoku romansów – często mało romantycznych – to także jakoś ginie. Krótko mówiąc – Casanova jest tu postacią dość nikczemną i denerwującą, a spodziewałam się zupełnie czegoś innego po jednym z najbardziej osławionych kochanków wszech czasów. Ratuje tutaj autora jednak wspomniany malowniczy język, który znacząco uprzyjemnił mi lekturę…

Pamiętniki. Największy kochanek wszechczasów to książka ciekawa i w jakimś stopniu pasjonująca, która bez wątpienia zostanie w mojej głowie na dłużej – choć nie do końca w pozytywnym świetle. Pozycja ta oferuje ciekawe spojrzenie na życie słynnego Giacomo Casanovy – tego odmówić jej nie można – aczkolwiek z tego, co zauważyłam, jest to wydanie skrócone. W tym przypadku może to nawet lepiej, bo narrator potrafi napsuć krwi swoim zachowaniem i pojmowaniem. Wydanie to polecam osobom czerpiącym przyjemność z pięknie napisanych lektur, klimatycznych, delikatnie odsłaniających XVIII wiek i opowiadając o życiu – co najmniej – osobliwym.

10 komentarzy:

  1. Nie wiem czy mam ochotę na tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Współcześnie uważamy, że taki właśnie był Giacomo Casanovy - pełen pychy, pewny swojego uroku osobistego, traktujący kobiety przedmiotowo. Życie według niego to zabawa pełna chwilowych i niezobowiązujących romansów. Czy ja wiem, czy ta książka rozczarowuje? Bardziej potwierdza to, co wiemy o tej postaci.

    OdpowiedzUsuń
  3. To nie dla mnie lektura. Jestem ciekawa jak by się odnalazł w dzisiejszych czasach, zarozumiały facet który traktuje kobiety przedmiotowo.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gratulacje patronatu 😘 Dla fanów takich książek czy dla fanów Casanovy,to zapewne będzie świetna lektura i czas z nią spędzony. Ja jednak przy tej książkowej pozycji odpadam. Facet choć słynny,to jego stosunek do kobiet,sprawia,że nie mam ochoty o tym czytać,szczególnie,że jak tytuł mówi, są to pamiętniki. Bardzo dziękujemy za świetną recenzję 😘B.B

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś mnie to nie kręci. Tym razem podziękuję

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie słyszałam o tych pamiętnikach, a postać Casanovy jakoś mnie nie fascynuje. 😉

    OdpowiedzUsuń
  7. Najpierw myślę sobie, że chętnie poczytam ( to po opisie). Potem czytam recenzji i jestem jak wahadło, raz "tak", raz "nie". Na tak język i przełamywanie obyczajów, na nie zachowanie bohatera i jego przechwałki. Nie wiem, co to będzie. Niechże los zdecyduję. Jeślibym miałam mieć przyjemność w poznaniu z kawalerem Casanovą, to księga Jego sama w me ręce trafić winna, bez zbytnich mych zabiegów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Choć o Casanovie słyszał niemal każdy to jednak nigdy nie uważałam go za pozytywnego bohatera. Jego podboje i przechwałki zupełnie mnie nie przekonują,podobnie jak jego stosunek do płci pięknej. Raczej nie sięgnę po tę książkę,jak dla mnie chyba zbyt odrealniona od rzeczywistości.

    OdpowiedzUsuń
  9. Postać Casanovy mnie ciekawi myśle że ta pozycja jest dobra żeby zacząć czytanie o nim.

    OdpowiedzUsuń