środa, 23 lutego 2022

Jamest Tynion IV, Martin Simmonds - "Departament Prawdy, tom 1: Koniec Świata"

Scenariusz: Jamest Tynion IV
Rysunki: Martin Simmonds
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Tytuł: Departament Prawdy, tom 1: Koniec Świata
Wydawnictwo: Non Stop Comics
Data wydania: 26 stycznia 2022
Liczba stron: 152
Ocena: 8/10

Opis:

Cole Turner zajmował się teoriami spiskowymi przez całe swoje życie. Teraz przyjdzie mu się zmierzyć z podstawowym pytaniem - co jest prawdą a co fałszem. I co ważniejsze - kto o tym decyduje. Znany z „Coś zabija dzieciaki” James Tynion IV przedstawia swoją najnowszą serię. Fani „Black Monday Murders” nie powinni być zawiedzeni.

Recenzja:

Halo, czy mamy tutaj miłośników teorii spiskowych? Muszę przyznać, że o ile sama nie interesuję się tym tematem jakoś specjalnie, tak opis Departamentu Prawdy, tom 1: Koniec Świata ogromnie mnie zaintrygował. Wpływ na to miała także grafika komiksu, szczególnie dwa małe kadry na odwrocie, które przywiodły mi na myśl nieco Disco Elysium, ale uwierzcie – ten komiks jest dużo mroczniejszy niż gra stworzona przez Roberta Kurvitz.

Im więcej ludzi w coś wierzy, tym bardziej prawdziwe się to staje. Tym bardziej rzeczywistość przechyla się na stronę tej wiary.

Ten tytuł uderzył mnie upiornymi i niepokojącymi kadrami, często niewyraźnymi ilustracjami, niekiedy rodem z koszmarów. Muszę przyznać, że nie spodziewałam się, że całość będzie miała tak mocny i posępny wyraz, przerażający i fascynujący zarazem. Często klatki prezentują się niczym urojenia, a całość na pierwszy rzut oka wydaje się strasznie zabałaganiona – również przez wzgląd zmiany klimatu – niemniej wszystko powoli łączy się w pokręconą całość. Krótko mówiąc, od strony artystycznej jest to twór bardzo abstrakcyjny, ale jednak Martin Simmonds ukrył w nim sens, doskonale oddając nastrój treści i podkreślając jej tematykę.

Informacje mogą być kurewsko niebezpieczne, mogą niszczyć życia i destabilizować rządy, a my najczęściej wymachujemy nimi jak niedorozwinięte dzieci.

Całość kręci się wokół Cole’a Turnera, który zostaje zrekrutowany do tytułowej organizacji, Departamentu Prawdy, zajmującego się pilnowaniem, aby… teorie spiskowe pozostawały teoriami spiskowymi. Nie jest to robota łatwa, budzi w bohaterze mnóstwo skrajnych emocji – wszak ludzie potrafią wierzyć w naprawdę paskudne rzeczy. Od początku wiedziałam, że będzie to zwariowany twór, ale w wielu miejscach zdaje się on być złudnie prawdziwy – wszak i poniekąd o wielu twarzach prawdy właśnie on opowiada. Mamy zawartych tu wiele teorii znanych i – można rzec – aktualnych, choćby o płaskoziemcach, widzimy także liczne odwołania do satanizmu, rytualnej pedofilii. James Tynion IV w budzący dyskomfort w czytelniku sposób ukazuje tu dwie strony medalu teorii spiskowych, wstrząsając i tym samym mocno oddziałując na emocje czytelnika. W tle maluje się także hipokryzja prasy oraz innych źródeł informacji oraz… tajemnicza postać kobiety w czerwieni (zresztą, nie jest ona jedyną enigmą tego komiksu).

Współdzielona wiara kształtuje świat, toteż wszystko jest odrobinę prawdziwe bądź ma potencjał bycia prawdziwym.


Departament Prawdy, tom 1: Koniec Świata nie jest ani łatwy, ani przyjemny w odbiorze – potrafi nabałaganić w głowie, a w trakcie lektury stale towarzyszy czytelnikowi zaniepokojenie. Jednakże jest to też twór niezwykle zajmujący i intrygujący, a po jego zakończeniu czuję wyraźnie głód – chciałabym go więcej! Być może jestem masochistką, ale jedno jest pewne – to tytuł bezsprzecznie warty uwagi. Jeśli nie straszne wam mocne i złowieszcze treści – polecam z całego serca! 

9 komentarzy:

  1. Wow, ten komiks wygląda niepokojąco. Teorii spiskowych mnoży się obecnie całe tabuny, szczególnie teraz, w tych niespokojnych czasach. Porusza okropne tematy (istnieje coś takiego jak "rytualna pedofilia"?), nie wiem, czy bym przeszła przez taką lekturę. Niemniej to ciekawe i na pewno zostanie przez wielu ta książka zauważona. Ciekawe, jak się to wszystko rozkręci w nastęonych tomach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Teorie spiskowe ostatnio są częścią kultury, zawsze interesowałam się niektórymi z nich (zabójstwo JFK). "Departament Prawdy, tom 1: Koniec Świata" interesujący komiks. Mroczny z zawiłą fabuła, fani teorii będą zachwyceni. Jestem otwarta na ten komiks.

    OdpowiedzUsuń
  3. omg nie mam pojęcia co to, naprawdę widzę to pierwszy raz na oczy, do tego jeszcze to komiks. akurat teorie spiskowe to jednak nie dla mnie, za dużo myśli lata mi potem po głowie, co byłoby gdyby..... to nie na moje nerwy. Ale dzieki za recenzje

    OdpowiedzUsuń
  4. Renata Kozłowska24 lutego 2022 13:03

    Niestety nie są to moje klimaty, dodatkowo jeszcze to komiks. Tym razem podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie dla mnie teorie spiskowe. Jestem zła gdy widzę takie tematy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś czytałam wszystko co wpadało mi w ręce na temat teorii spiskowych. Dziś już z wielka rezerwą podchodzę do tego tematu. Chociaż bardzo lubię komiksy,to jednak ten wydaję się być zupełnie nie dla mnie. Wolę nie zaprzątać sobie myśli nieepokojacymi teoriami,niemajacymi nic wspólnego z rzeczywistoscią.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dawno czytałam jakiś komiks, nie wiem czy ten to akurat coś dla mnie, musiałabym zacząć czytać by się przekonać o tym, ale dobrze wiedzieć, że coś takiego jest na rynku czytelniczym. Może kiedyś uda mi się sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta pozycja nie jest dla mnie. Zostawię ją dla innych

    OdpowiedzUsuń
  9. Na thrillery pod każdą postacią -filmową,książkową czy komiksową się nie skuszę, nie pisze. Na ten gatunek nie nabiorę książkowej ochoty ani czytelniczego smaku. Bardzo dziękujemy za świetną recenzję 😘B.B

    OdpowiedzUsuń