wtorek, 16 listopada 2021

Cate Quinn - "Trzy wdowy"

Autor: Cate Quinn
Tłumaczenie: Magdalena Rychlik
Tytuł: Trzy wdowy
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Data wydania: 4 listopada 2021
Liczba stron: 528
Ocena: 9/10
Patronat Książkowiru

Opis:

Trzy kobiety. Trzy żony. Trzy wdowy.
Blake ukrywa przed światem tajemnicę - wraz z nim żyją w poligamicznym związku aż trzy kobiety. Rachel, pierwsza żona, to ta posłuszna aż do przesady, z przeszłością, o której wolałaby zapomnieć. Tina, była striptizerka wzięta prosto z odwyku, to urodzona buntowniczka. Najmłodsza z nich, naiwna Emily, żyje w oddzieleniu od srogiej katolickiej rodziny. Jedyne, co je łączy, to Blake.
To one stają się pierwszymi podejrzanymi, gdy zostają znalezione zwłoki ich męża. Każda z kobiet musi zadecydować, komu może zaufać. W obliczu plotek o sekretnym kulcie, tajemniczej żonie numer cztery, trzy wdowy zaczynają wątpić w to, co dotąd uznawały za prawdę. Bo im dłużej trwa śledztwo, na światło dzienne wychodzą kolejne mroczne informacje…

Recenzja:

Trzy wdowy to thriller z całą pewnością niecodzienny, zaskakujący, oburzający i zachwycający zarazem. Po samym opisie i rekomendacjach dostępnych w sieci spodziewałam się, że będzie to powieść udana, niemniej nikt nie przygotował mnie na taki rollercoaster emocji – i to w towarzystwie trzech zupełnie różnych od siebie kobiet-narratorek. I choć wydaje się to niemożliwe – wszystkie polubiłam, bo każda ma w sobie cudaczny czar. Być może to zasługa płynnej narracji oraz interesujących portret psychologicznych? Zresztą, nie tylko tym Cate Quinn mnie zachwyciła…

Wszyscy kochali Blake’a. Wszyscy oprócz żon.
Czasami go nienawidziłyśmy.

Książka jest skonstruowana w przemyślany sposób, bo narracja z perspektywy wszystkich trzech żon serwuje nam wielopłaszczyznową historię, a ich rozdziały łączą się w jedną, spójną całość. Kobietami targają często nieoczywiste emocje, każda skrywa co nieco za kołnierzem, a ich różnorodność działa tu na korzyść całości. Przewijają się tutaj ciężkie tematy - przemoc domowa, swoiste pranie mózgu, sekty, poligamia, kulty religijne (mocny wątek) – jednak nie przygniatają one swoją wagą opowieści – one również z nią współgrają. Krótko mówiąc, choć kryje się tu wiele, nic nie jest przesadzone, a wszystkie tematy są wręcz idealnie wyważone. Podobnie, jak postacie bohaterek – nie są one idealne, niemniej wydają się złudnie prawdziwe (z kreacjami pobocznymi wiążę podobne wrażenia). Chwilami można wręcz odnieść wrażenie, że czyta się rzeczywiste zwierzenia, nie fikcyjną historię.

– Można odnieść wrażenie, że pan Nelson dobierał sobie żony w sposób przemyślany i wyrachowany – zauważa. – Dama w salonie, kucharka w kuchni, dziwka w sypialni.
– Która to kucharka? – pytam ze szczerym rozbawieniem.

Sam wątek kryminalny również jest udanym elementem całości. Prawdę mówiąc, ciągle podsuwane są weń fałszywe tropy, a akcja skręca na tory zaskakujące, przez co czytelnik nie jest pewien, czy powinien wierzyć narratorkom. To nawet na swój sposób bolesne, bo jak wspomniałam wcześniej, naprawdę można zaangażować się w ich losy, a jednak… co jeśli jedna z nich zabiła? Sama ich relacja jest ciekawa, stale ewoluuje, zmienia się, niekiedy w dialogi lub ich opowieści wkrada się nieco swobodnego humoru, cudacznego ciepła, a nawet – chwilami – sielskości. Samo przedstawione życie w poligamicznym związku, na odludziu także jest motywem frapującym – wszak te kobiety dzieliły ze sobą jeden dom, jednego męża, a mimo to tak mało o sobie wiedziały…

W mieście gwiazdy przypominają lampki, które zapalają się nocą. Na pustyni to ruchliwe, migoczące skupisko kolorowych organizmów, które żyje swoim życiem.

Trzy wdowy to thriller wyróżniający się barwnymi kobiecymi postaciami, które szybko trafiają do serca czytelnika. To historia mocna przez wzgląd na motyw manipulacji, kultów oraz tajemnic, które potrafią ściągnąć człowieka niemal na dno. Jednocześnie to poruszająca historia niecodziennej więzi, swoistej przyjaźni, która potrafi przeprowadzić przez wiele trudów i… w końcu odnaleźć siebie. Polecam z całego serca, fascynująca i trzymająca w napięciu książka! 💓

12 komentarzy:

  1. Wysoka ocena, ciekawa recenzja, zdecydowanie muszę przeczytać tą książkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Renata Kozłowska16 listopada 2021 10:13

    Ciekawa recenzja. Myślę, że warto przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi megainteresujaco, jak będę mieć ochotę na thriller, to juz wiem po co sięgnąć. Dzięki za recenzję

    OdpowiedzUsuń
  4. Sam pomysł na fabułę jest dla mnie zabójczo... śmieszny :P Grupka kobiet dokonuje samosądu na złym człowieku, do tego to jego żony i wszystkie za jednym razem zyskują status "wdowy"... Ale, rzecz jasna, książki nie czytałam, takie było moje wrażenie. Najwyraźniej jest w tym sens wszystkim większy sens, a tylko zarysowanie fabuły przysparza mi rozmyślań nie do końca dobrych.
    Nie mam pojęcia, jak i czy dobrze został ten wątek kryminalny rozwinięty, bo mi się wydaje, że główną rolę odgrywa tu jednak psychologia. Chyba że oba tu dobrze współgrają, choć to rzadko się zdarza (chociaż... w kryminałach psychologia chyba idzie ze sobą w parze?). I coś za dużo tu machlojek - przemoc domowa, pranie mózgu, poligamia, manipulacje, sekty/ kulty religijne... Zwykle jak jest nawał tematyki - poniekąd przecież ciężkiej i wymagającej odpowiedniego rozwinięcia - to już na inne kwestie w książce nie starcza miejsca. Ale cóż... czytałam opis wcześniej i coś mi się zdaje, że jestem już do tej pozycji uprzedzona, na starcie ją skreśliłam. Nie spodziewałam się, że będzie miała tak wysoką ocenę, teraz troszkę przez to jestem w kropce...
    Co do okładki jeszcze trzy słowa dosłownie - nie mogę się do tej łopaty przekonać, mimo że wprowadza taki klimat, dość szokujący, ale i przyciągający uwagę. Taki trochę westernowy jak dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Po thrillery zaczynam sięgam, więc i ten być może zaciekawiłby mnie. Na pewno nie mówię "nie". Recenzja brzmi zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja sporadycznie sięgam po thrillery lecz "Trzy wdowy" wzbudziły moje zainteresowanie. Książka zawiera wiele wątków tym kryminalny a także tajemnic, porusza trudne tematy. Będzie się ją czytać z ciekawością oraz nie będziemy wiedzieć kto jest winny zbrodni ponieważ autorka świetnie manipuluje czytelnikiem. Zapowiada się na intrygującą lekturę. Zapisuje tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszy raz spotykam się z taką fabułą i szczerze powiem, że jestem zaintrygowana! Trochę mi się skojarzyło z serialem który niedawno obejrzałam "Zemsta pięciu siostr" haha. Ufam, że ta książka zachwyci niejednego czytelnika i ja sama mam ochotę po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaciekawiona Można n zapamiętać tytuł może kiedyś wpadnie mi w ręce

    OdpowiedzUsuń
  9. Fabuła zdaje się być oryginalna i ciekawa, chętnie bym ją przeczytała i mój brat też by chętnie poznał ten tytuł.☺ Zapisuję i będę miała ją na uwadzę !

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam już o tej książce, zaciekawił mnie opis książki i czekałam już na recenzję. Muszę przyznać, że chociaż sam gatunek literacki nie należy do mych najukochańszych, tak tutaj chyba jestem w stanie się przekonać. Zwłaszcza że zapowiada się całkiem dobra fabuła. I zostaje postawione pytanie: kto dokonał zbrodni?

    OdpowiedzUsuń
  11. Gratulacje patronatu :) Cytaty zachęcające do tej powieści, są na fb, ale jednak thriller, to thriller, w którym ja się nie umiem i nie chce odnajdywać. Bardzo dziękujemy za świetną recenzję :) B.B

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam już na czytniku i książka czeka na swoją kolej. Świetna i interesująca recenzja szybko przekonałam mnie,że warto sięgąć po tę powieść.

    OdpowiedzUsuń