środa, 28 października 2020

Karol Darwin - "Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt"

Autor: Karol Darwin 
Tytuł: Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt 
Wydawnictwo: MG 
Data wydania: 14 października 2020 
Liczba stron: 452 
Ocena: 9/10 
Patronat Książkowiru 

Opis: 

Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt jest jednym z ostatnich i najlepszych dzieł Darwina, w którym otwarcie i bez strachu używa już słowa ewolucja i pisze o bezpośrednim pochodzeniu człowieka od małpy. Jest to pierwsza na świecie poważna rozprawa o ekspresji emocji z licznymi przykładami i bogactwem opisu. Poprzez powracanie do ewolucji Darwin próbuje znaleźć uzasadnienie ruchów mimicznych. Każde podjęte zagadnienie omawia możliwie najbardziej dogłębnie, analizuje plusy i minusy przyjętego sposobu rozumowania, cytuje swoich zwolenników i przeciwników, a niejednokrotnie z rozbrajającą szczerością przyznaje, że nie jest w stanie wysnuć ostatecznego wniosku, pozostawiając czytelnika ze swoimi wątpliwościami i rzetelnie zebranymi argumentami obu stron. Precyzyjnie opisuje niezwykle silną więź człowieka z przyrodą, który jest jej integralną częścią, podobnie jak zwierzęta. 

Recenzja: 

Ludzi i zwierzęta wiele łączy i choć niegdyś ludzie poddawali mocno w wątpliwość teorię ewolucji Darwina, tak teraz nie budzi ona już aż tak skrajnych emocji. Przyznam Wam jednak szczerze, że choć jestem zafascynowana naukami tego przyrodnika, tak… z jego właściwymi książkami nie miałam jeszcze do czynienia. Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt wydal mi się dobrym początkiem do zapoznania z jego tekstami. 

Już sam bogaty wstęp niezmiernie mnie zaintrygował i doskonale wprowadził w ówczesne nauki oraz tematy, które zostaną poruszone w książce. Od razu rzuca się w oczy bardzo rzeczowy styl, dość naukowy, ale wciąż bardzo przystępny i zrozumiały dla czytelnika. Pierwsze trzy rozdziały dotyczą prawa wyrazu (swoiste wprowadzenie w temat, rozwiniecie i dokończenie), a kolejne dotyczą środków wyrazu u zwierząt, ich form, by następnie przejść w konkretne wyrazy i uczucia – cierpienie, płacz, posępność, niepokój, smutek, zniechęcenie, rozpacz, radość, wesołość, miłość, uczucia tkliwe (…) i wiele innych. Krótko mówiąc – książka skupia się tutaj na doprawdy szerokiej gamie emocji, prezentując więź człowieka z przyrodą w nieoczywisty sposób. 

Muszę przyznać, że mimo profesjonalnego ujęcia ekspresji emocji i całej reszty aspektów temu dotyczących, książkę czyta się lekko i przyjemnie. Nie mam wątpliwości, że nawet osoby nieznające tematu spędzą z tą książką wyśmienicie czas, ponieważ… ja sama byłam laikiem w tym temacie (i profesjonalistą wciąż nie jestem). Karol Darwin fenomenalnie pisze tutaj o mimice, analizuje wiele zagadnień, podając wiele uzasadnień oraz przykładów, bogato opisuje swoje przypuszczenia (bowiem w wielu przypadkach ma wątpliwości), popierając je rzetelnymi argumentami. Fascynujące jest tutaj również bogactwo jego opisów oraz wcześniej wspomniany styl – naukowy acz wyraźnie ludzki, dzięki czemu treść pochłania się z przyjemnością. 

Warto tutaj wspomnieć również kilka słów o wydaniu Wyrazu uczuć…, ponieważ jest ono kapitalne. Duży format, twarda i delikatnie szorstka oprawa, przyjemny dla oka rozmiar czcionki – to znak rozpoznawczy wielu książek Wydawnictwa MG. Wewnątrz książka dodatkowo obfituje w schematy, rysunki i zdjęcia, które nie tylko obrazują treść, ale i dodają co-nieco od siebie. Byłam tym bardzo miło zaskoczona! 

Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt to doprawdy interesująca lektura i każdy miłośnik tematów bardziej psychologicznych, tudzież przyrodniczych, będzie tym tytułem usatysfakcjonowany. Mimo naukowego języka, licznych argumentów oraz skomplikowanego tematu, książka czyta się sama, pochłaniając czytelnika w świat ewolucji, w którym więź człowieka ze zwierzętami i przyrodą jest niezaprzeczalna. Fascynująca pozycja – polecam z całego serca!

9 komentarzy:

  1. Bardzo ładne wydanie i ciekawa pozycja. Rzadko zdarza się książka, która mimo tego, że jest napisana fachowym, naukowym językiem, to czyta się "sama". Temat emocji jak zawsze interesujący, nieważne, czy dotyczy ludzi, czy zwierząt. Tym bardziej, że te same oznaki mogą u różnych gatunków zwierząt oznaczać czasami skrajnie odmienne emocje. Jeżeli wpadnie mi w ręce chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię ładne wydania. Książka na pewno ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam zamiar sięgnąć po tą książkę i mam nadzieję, że to mi się uda. Jednak to raczej moje dalsze plany czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Interesująca pozycja. Dlaczego zwierzęta nie miałby odczuwać zbliżonych emocji co ludzie. Dobrze że "Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt" 'czyta się sama' przy tak fachowych zagadnień o jakich pisze Karol Darwin, czytelnik mógł by je nie zrozumieć lub pogubić się. Nie mówię nie dla tej książki niekiedy potrzebny jest odskocznia od beletrystyki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wielkość prawdziwego naukowca poznaje się nie po jego największych odkryciach, ale po tym jak stawia problemy i po tym jak przyznaje się do nieumiejętności ich rozwiązania. Rozprawa w ludzkim języku, piękne ilustracje, bardzo staranne wydanie... i kolejna pozycja, która mogłaby być świetnym prezentem pod choinkę dla miłośnika przyrody ( i nie tylko).

    OdpowiedzUsuń
  6. Darwin to w ogóle fantastyczny człowiek. Mimo że kościół chciał go "zabić" (zaczęłam się zastanawiać, czy czasem nie naprawdę...) za to, że ideał człowieka wzięty na podobieństwo Boga porównuje z małpami, to on się nie poddał i wstrząsnął światem swoją teorią. Zapomina się o tym, jakim wielkiem podróżnikiem był, to w końcu dzięki nim zaczął się zastanawiać, poddawać wszystkie dotychczasowe teorie o człowieku w wątpliwość. Dał podwaliny do świata, jakiego dzisiaj znamy. Kto wie, co by było, gdyby nie on? Cóż, pewnie byłby drugi Darwin. Ostatnio mi opowiadano, całkiem niedawno, że podobno Darwin odważył się upublicznić swoje badania tylko dlatego, że poznał człowieka, który doszedł do podobnych konkluzji i po prostu bał się, że on je opublikuje przed nim. Uśmiałam się ;) Ale z tymi teoriami to tak jest, zawsze znajdzie się na świecie ktoś, kto myśli podobie jak my i nie uważa naszych obserwacji czy pomysłów za czystą fantastykę lub gorzej, dyrdymały jakiegoś szaleńca.
    Poprzez tę odskocznię chciałam powiedzieć, że wiele rzeczy o Darwinie jeszcze nie wiemy, a fajnie byłoby poznać. Poza swoją wielką teorią o człowieku, to był bardzo ciekawy naukowiec.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nawet gołym okiem można zobaczyć jak wiele łączy ludzi ze zwierzętami (przecież człowiek też kiedyś był małpą), chociaż niektórzy ludzie twierdzą, że zwierzęta są nie rozumne co jest mega bezsensowne, bo ja posiadaczka wielu zwierząt potrafię zauważyć jak wiele one rozumieją i odczuwają.
    Obawiałam się właśnie, że psychologia połączona z przyrodą może nie być łatwa w odbiorze, i może nie czytać się jej tak lekko, ale tu moje wątpliwości zostały rozwiane. Darwin wszystko analizuje, wyjaśnia, podaje przykłady, więc wszystko jest zrozumiałe nawet dla osób nie znających się na tych tematach, ale które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę. Do tego książka jest pięknie wydana i pięknie by się prezentowała na półce. Myślę, że przypadnie do gustu wielu fanom teorii Darwina i tego typu tematów, ale też każdemu kto zdecyduje się ją przeczytać,

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem, co mogę, powiedzieć o okładce „Wyraz uczuć u człowieka i zwierząt” od Karola Darwina. Jest ona urocza, stworzona w technice, którą uwielbiam. Gdy patrzę na grafikę, mam wrażenie, jakby to były stare rysunkowe ilustracje, gdzie pośrodku nich w tonacji czarno-białej ukrywa się sam autor. Niewątpliwie sam plus za stronę graficzną, która dorównuje stronie słownej. Gdzie spotkamy się z darwinowskim pojęciem na ewolucję człowieka, to jak badał to zjawisko, do jakich wniosków dochodził. Ukazanie emocji takich jak złość, radość, gniew. Wszystko zobrazowane właśnie w tej książce, którą warto przeczytać, aby móc poznać, chociaż częściowo to zagadnienie. Pozycja, która przypadnie zapewne do gustu sporej ilości osób, pozycja, którą, jak wspomniałam, warto przeczytać, aby móc poznać coś z nie tak bardzo znanego zapewne większości gatunku, tematu. Dla mnie pozycja obowiązkowa.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna ciekawa propozycja od wydawnictwa MG, niestety pisałam do nich z pytaniem o współpracę recenzencką, ale nie otrzymałam żadnej zwrotnej odpowiedzi. Może Wy coś podpowiecie, może po prostu mój meil wpadł do spamu bądź został przeoczony, chciałabym nawiązać z MG współpracę, ale nie wiem jak się z nimi skontaktować 😁 A książka ciekawa !

    OdpowiedzUsuń