niedziela, 16 stycznia 2022

Robert Beatty - "Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy"

Autor: Robert Beatty
Tłumaczenie: Łukasz Małecki
Tytuł: Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy
Wydawnictwo: Literackie
Premiera: 26 stycznia 2022
Liczba stron: 376
Ocena: 10/10
RECENZJA PRZEDPREMIEROWA

Opis:

Uczono ją, że trzeba kraść, żeby przetrwać, że światłoluby to ucieleśnione zło, a dobrem nadrzędnym jest klan. Chciwość i zajadłość przewodzącego mu padarana doprowadziły jednak do upadku ród Feiran. Głucha Jama uległa zniszczeniu. Willa zbudowała sobie nowy świat, zdobyła nową rodzinę i pogłębiła umiejętności, które przez lata wpajała jej babka. Niestety bliskim dziewczyny (roślinom, zwierzętom i ludziom) ponownie zagraża niebezpieczeństwo. Groźni są nie tylko nie znający umiaru drwale, którzy w imię dobrego zarobku i rozwoju cywilizacji bezlitośnie karczują lasy porastające Wielkie Góry Mgliste, ale i nowa mroczna siła, która narodziła się na zgliszczach byłej siedziby Feiran...

Czy Willa zdoła uchronić tych, których kocha? Co czeka ostatnią czarownicę z klanu leśnych ludzi? I czym są cieniste stwory niosące ze sobą przeraźliwy chłód, śmierć i zapach zgnilizny, które pojawiły się ostatnio w leśnych ostępach? Czy staną się sprzymierzeńcem, czy wrogiem dziewczyny?

Recenzja:

Willa to postać, która szybko skradła moje serce. Dla osób, które nie znają pierwszej części jej przygód, jest to dziewczynka żyjąca bardzo blisko z naturą – tę swoistą relację wyraźnie czuć na kartach powieści i porusza czytelnika do głębi. Wielu czuje tutaj delikatny vibe Pocahontas i muszę przyznać, że ja także go widzę w szacunku Willi do natury oraz jej – można rzec - przynależności do tubylców, jednak na tym podobieństwa w zasadzie się kończą Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy jest drugim tomem baśniowej opowieści Roberta Beatty’ego, w której autor ponownie porywa nas w świat pełen przygód i niebezpieczeństw…

- (…) Mieliśmy do tego prawo, ona stanowiła zagrożenie dla moich ludzi – tłumaczył mężczyzna.
- Nieprawda. Nie stanowiła.
- Ludzie muszą jeść – upierał się McClaren – i mają prawo dbać o bezpieczeństwo rodzin, którym dzikie zwierzęta mogłyby wyrządzić krzywdę.
Willa zatrzymała się i odwróciła.
- Dokładnie tak samo jak wilki – skwitowała.

W tym tomie konflikt klanu oraz drwali zdaje się eskalować. Agresywne karczowanie lasu, zabijanie zwierząt w nich żyjących oraz pojawienie się cienistych istot – z tym przychodzi się w tym tomie Willi zmierzyć. Co warto zaznaczyć, kontynuacja bardzo sprawnie wyjaśnia wątki z części poprzedniej, czyniąc historię jeszcze bardziej klarowną oraz… jeszcze bardziej do pokochania! Zresztą, ciężko nie zadurzyć się w tej w serii przez wzgląd na tytułową bohaterkę – empatyczną, odważną, waleczną, o przeogromnym sercu. Oczywiście, nie można odmówić Robertowi Beatty’emu, że i poboczne postaci potrafi stworzyć fascynujące – wszak tworzy wartościowe postaci po obu stronach barykady, żadnej nie tworząc stricte dobrą lub złą. Zarówno wśród rodowitych mieszkańców lasu, jak i wśród najeźdźców są osoby, które kierują się wartościowymi pobudkami, jak i egoizmem, chęcią wzbogacenia się. Nikt nie jest idealny, ale – wbrew pozorom – każdy może uczynić coś dobrego…

Czuła w sobie pulsowanie wody.
Czuła promienie słońca.
Czuła, jak gałęzie chwieją się leniwie.
Wdychała i wydychała powietrze, a ono się w niej zmieniało.

Jestem absolutnie zakochana w spojrzeniu Willi na świat oraz cudownej trzecioosobowej narracji, która fantastycznie za tą bohaterką podąża (i nadąża). Dzięki temu, że książka jest napisana językiem lekkim i raczej prostym (acz w tej prostocie kryje się wiele piękna), łatwiej zauważyć jej przekaz oraz wartości, jakie jej lektura ze sobą niesie. Oczywiście, jest to książka przygodowa, baśniowa, przyprawiona magią i nawet odrobiną grozy, ale i uświadamiająca - jak ważna jest przyroda, że warto walczyć o to, co jest dla nas ważne oraz – po prostu – pozostawaniu w tym wszystkim sobą, wiernym swoim ideałom – nawet, gdy przez to nasza droga nie jest łatwa (napomknę nieśmiało, że zakończenie tej książki także nie jest łatwe – łamie serce czytelnika, choć i serwuje mnóstwo nadziei).

- (…) błagam, zrozum, że są też ludzie, którzy nie pragną zniszczenia. Ludzie, którzy będą walczyć do ostatniej krwi, żeby ochronić to, co kochamy.

Willa, dziewczyna z Mrocznej Jamy to zjawiskowa acz i nieco brutalna powieść, która wciągnie zarówno młodego odbiorcę, jak i dorosłego, bo akcji oraz magii (także nieoczywistej) w niej nie brakuje. Robert Beatty potrafi poruszyć każdą strunę w sercu czytelnika, raz po raz wzbudzając w nim ogrom emocji oraz refleksji. Jeśli szukacie wartościowej serii dla dziecka, nastolatka lub dorosłego lubiącego klimaty fantastyczne – koniecznie kupcie lub polećcie mu ten cykl. Absolutnie warto – polecam z całego serca!

10 komentarzy:

  1. Mam w planie czytać Wille. Jeszcze pierwsza część przede mna. Czytałam tyle świetnych opinii o tej serii, że wiem muszę to poznać. Dzięki za recenzję

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem coraz bardziej zafascynowana tymi książkami. Jeszcze nie czytałam pierwszej części a druga zapowiada się wyśmienicie. Nietuzinkowe bohaterowie, fabuła ciekawa, pisarz stworzyła bardzo intrygujący świat w bajkowym klimacie ale jednocześnie realny. Lektura dla każdego czytelnika nie patrząca w metrykę, w delikatny sposób przekazuje cenne nauki. Muszę rozejrzeć się za tymi książkami.

    OdpowiedzUsuń
  3. Renata Kozłowska17 stycznia 2022 20:16

    Ciekawa propozycja. Myślę, że może być doskonałym pomysłem na prezent dla młodego czytelnika.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie baśniowe historie, taka ekologiczna, osobiście jestem za. Myślałam, że to historia jednotomowa, zaskoczyło mnie to. Nie wiem dlaczego, ale jakoś mi się w ogóle nie skojarzyło z Pocahontas... W każdym razie podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba to jednak książka dla trochę młodszych czytelniczek

    OdpowiedzUsuń
  6. Z chęcią poznam te serię ❤️

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie jestem przekonana do tej książki. Niby gatunek czasami mnie urzeka, jednak w tym przypadku widzę, ją jednak jako coś dobrego dla czytelnika ode mnie młodszego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie jestem przekonana czy ta powieść jest dla mnie. Myślę,że bardzo spodoba się młodszym czytelnikom, zwałszcza tym,którzy dbają o dobro naszej planety i żyją w zgodzie z ekologią.

    OdpowiedzUsuń
  9. Pierwszy tom mam, dostałam od kochanego wydawnictwa do recenzji, ale jeszcze lektura przede mną, ale narobiłaś mi apetytu swoją recenzją drugiego tomu, że może w tym tygodniu uda mi się po nią sięgnąć i przeczytać wreszcie ! 😍

    OdpowiedzUsuń
  10. Koniecznie polecę tą książką i serię znajomym,którzy lubią takie fantastyczne klimaty,ja jednak przy nich odpadam. Wejść do tej fantastycznej krainy mnie nie kusi i nie ciągnie do tego. Okładka jest świetna. Bardzo dziękujemy za świetną recenzję😘B.B

    OdpowiedzUsuń