wtorek, 25 stycznia 2022

Daisy Johnson - "Siostry"

Autor: Daisy Johnson
Tłumaczenie: Jan Kabat
Tytuł: Siostry
Wydawnictwo: Świat Książki
Data wydania: 14 kwietnia 2021
Liczba stron: 192
Ocena: 9,5/10

Opis:

Dzieli je zaledwie dziesięć miesięcy. July i September znają się jak łyse konie i nie potrzebują nikogo innego, tylko siebie nawzajem. Lecz gdy w szkole dochodzi do przemocy, wyprowadzają się wraz z samotną matką do z dawna porzuconego domu na wybrzeżu. W nowym, odizolowanym życiu July czuje, że głęboka więź, jaka zawsze łączyła ją z siostrą, zmienia się w sposób, którego nie rozumie. Obezwładniający strach i powiązane z nim niepokoje zasiedlają dom. Tymczasem poza nim siostry przekraczają granice dopuszczalnych zachowań - aż seria szokujących spotkań wystawia ich wspólnotę doznań na próbę i zmusza do ujawnienia wstrząsającej prawdy o przeszłości i przyszłości dziewczyn.

Recenzja:

Prawdopodobnie nigdy nie sięgnęłabym po Siostry, gdyby nie rozmowa z przyjaciółką o krótkich powieściach oraz jej niezwykle entuzjastyczna opinia o tym tytule. Cóż mogę powiedzieć? Zostałam ogromnie zaintrygowana i czym prędzej postanowiłam się z tą książką zapoznać. I wiecie co? To najbardziej niepokojąca i osobliwa historia, z jaką miałam do czynienia w ostatnich miesiącach – a może nawet latach!

Gdy jedna z nas mówi, obie czujemy słowa poruszające się na naszych językach. Gdy jedna z nas je, obie czujemy pożywienie zsuwające się w dół naszych przełyków. Nie byłybyśmy zdziwione ani trochę, gdyby nas rozcięto i okazałoby się, że dzielimy organy, że jedne płuca oddychają za dwie, że pojedyncze serce bije podwójnym, gorączkowym rytmem.

Daisy Johson ma bardzo specyficzny styl opowiadania, chaotyczny i poetycki zarazem. Z początku niełatwo było mi się odnaleźć w tej książce, ale z każdą stronę coraz bardziej zapadałam się w jej klimacie – gęstej i tajemniczej atmosferze. Siostry to powieść niebywale intensywna, budząca w czytelniku mnóstwo emocji i ściskająca w środku. Autorka serwuje nam tutaj niepokojący obraz relacji pomiędzy dwiema siostrami, który stopniowo się zaciera i sprawia, że siostry stają się swoistą jednością – mroczną i nieprzeniknioną. Mają na nią wpływ także inne postaci i wydarzenia, jak choćby matka dziewczyn, sprawiająca wrażenie kolejnego melancholijnego bytu, nie budzącego zbyt wiele sympatii…

Wyobrażamy sobie, co mogłaby powiedzieć: To wasza wina. Albo: Nie musiałybyśmy wyjeżdżać, gdybyście nie zrobiły tego, co zrobiłyście. I oczywiście ma przy tym na myśli: Gdybyśmy się nie urodziły. Gdybyśmy się w ogóle nie urodziły.

Ciężko mi uwierzyć, że autorce udało się tak wiele zmieścić w niecałych dwustu stronach. Na to zwątpienie bez wątpienia wpływa także fakt, że historii tej nie czyta się szybko, choć niemożebnie wciąga i oderwać się od niej nie sposób. Daleko jej do lekkiej powieści, ale – paradoksalnie – stricte ciężką nazwać jej także nie można. Wspomniany specyficzny styl połączony z licznymi zawirowaniami oraz nieswojość, którą autorka potrafi w czytelniku wywołać sprawiają, że ten thriller serwuje naprawdę ogrom wrażeń, a zakończenie… dosłownie wbija w fotel. Żałuję, że nie mogę zdradzić Wam więcej w kwestii samej fabuły, ale nie chcę absolutnie nikomu psuć doświadczenia poznawania tej niesamowitej książki oraz historii, kroczek po kroczku…

Gdyby jedna z nas miała umrzeć, a my mogłybyśmy zdecydować która, umarłabyś za mnie? - pyta.

Siostry to lektura z całą pewnością niezapomniana, bo na samą myśl o tej lekturze powracają do mnie wyraźnie emocje, które towarzyszyły mi przy jej czytaniu. Jeśli lubicie nieoczywiste i unikalne thrillery z pogranicza literatury pięknej, które zachwycają niepowtarzalnym stylem opowiadania oraz mocno uderzają w czytelnika – polecam z całego serca! Jestem przekonana, że wielu z Was zakocha się w tej książce bez pamięci!

Książkę zrecenzowałam dla Was dzięki uprzejmości księgarni Selkar. 💓

10 komentarzy:

  1. Ciekawa recenzja. Mało opowiada, ale mocno zachęca. Już jestem zainteresowana przeszłością sióstr. A cytaty sprawiają, że muszę od razu poszukać tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  2. Renata Kozłowska25 stycznia 2022 08:55

    Chyba nie są to moje klimaty, choć recenzja jest ciekawa i zachęcająca. Raczej się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. To wygląda na niepokojącą lekturę... Taki opis jest chyba idealny. Ale trzeba przyznać, że to interesujący pomysł na fabułę. W zarysie wygląda jak dla mnie nieźle, mimo że jakoś sobie tej książki nie wyobrażam, nawet po przeczytaniu recenzji i opisu. No i lubię thrillery, a jeszcze bardziej pozycje z literatury pięknej. Nawet cena taka wysoka! Tam się musiało sporo dziać. Tak, jestem bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, zapowiada się bardzo interesująca lektura.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na poacztku widząc posts myślałam że raczej książka nie zainteresuje mnie ale właśnie recenzja mnie zaintrygowala i to dzięki recenzji myślę nad przeczytaniem tej książki 🙂

    OdpowiedzUsuń
  6. "Siostry" to książka króciutka ale intensywna. Nie wiem czy znajdzie u mnie uwagę. Mętlik w głowie pozostawia po sobie ta lektura. Na obecną chwilę nie przyciągają mnie takie książki. Może kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo mnie zaintrygowała ta recenzja. Książka niedługa ale za to jak bardzo tajemnicza. Relacje jakie łączą te kobiety są z jednej strony zrozumiałe ale z drugiej niepokojące. O ile bliskość sióstr nie budzi zdziwienia to jednak ich sposób bycia już odbiega od normy. Koniecznie muszę dowiedzieć się o co tak naprawdę chodzi w tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi intrygująco, może się skuszę, w końcu to zaledwie 200 stron, a jak wciąga to lektura pójdzie sprawnie, i jak pozostawia po sobie wiele emocji to tym bardziej zachęca do sięgnięcia. 😁

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie. Tutaj wiem, że to nie będzie książka, która wywoła u mnie to pozytywne czytelnicze uczucie. Wiem, że nie będę czerpała z lektury radości. Spasuje.

    OdpowiedzUsuń
  10. Okładka jest bardzo fajna. Thrillerów nie szukam żadnych i nie chce ich szukać. Ten thriller na pewno nie jedynego fana gatunku zachwyci i przepełni wielkimi emocjami podczas czytania. Bardzo dziękujemy za świetną recenzję 😘B.B

    OdpowiedzUsuń