sobota, 27 listopada 2021

Adrian Bednarek - "Zapomniany"

                                            
Autor: Adrian Bednarek
Tytuł: Zapomniany
Wydawnictwo: Zaczytani
Data wydania: 27 października 2021
Liczba stron: 412 
Ocena: 8/10

Opis:

Rok 2005. Patryk i Jędrek to dwóch osiemnastoletnich kumpli, którzy w wolne dni podróżują po Polsce i podają się za poszukiwaczy talentów z branży rozrywkowej. Zagadują młode, naiwne dziewczyny, a potem wykorzystują je w wynajętych pokojach hotelowych w zamian za sesje zdjęciowe zwieńczone fikcyjnym kontraktem. Swoje eskapady nazywają Łowami.
Kilka miesięcy po ostatnich Łowach Patryk budzi się w ciemnym lochu. Nie wie, czemu się tam znalazł ani kto jest za to odpowiedzialny. Mijają tygodnie, miesiące, lata. Tracąc poczucie upływającego czasu, Patryk popada w obłęd. Porywacz, milczący i skryty pod maską, dostarcza mu żywność i rzeczy zapewniające przetrwanie na granicy wegetacji. W końcu przestaje do niego przychodzić i Patryk zostaje skazany na powolną śmierć głodową. Gdy znajduje się na skraju wycieńczenia, w jego lochu nieoczekiwanie pojawiają się ludzie…

Recenzja: 

Adrian Bednarek wraca z kolejnym trzymającym w napięciu thrillerem psychologicznym. Dobra passa autora trwa, bo i ta książka, która zgodnie z jego zapowiedziami ma być początkiem serii, jest naprawdę dobra.

Cała historia koncentruje się wokół Patryka Kamińskiego. Nasz główny bohater nie jest zbyt sympatyczny, przynajmniej z damskiej perspektywy, ale u Bednarka protagonista, którego charakter jest raczej nietypowy i który nie wygrałby pokojowej nagrody nobla, to nic nowego. Takie postaci wychodzą autorowi najlepiej. Mimo braku kręgosłupa moralnego Patryk ma w sobie coś interesującego, choć bardzo mrocznego. 

Powieść składa się z fragmentów, których akcja toczy się na dwóch płaszczyznach czasowych, tj. w przeszłości, kiedy to Patryk był nastolatkiem i w teraźniejszości, kiedy jest już dorosłym mężczyzną. Został tutaj zastosowany jednak ciekawy zabieg, ponieważ jak wiemy z opisu książki, Patryk nie jest typowym chłopakiem,  to co go spotkało, uniemożliwiło mu normalny rozwój psychiczny. Tak więc mamy mężczyznę, który mentalnie nadal uważa się za 18-latka, ale jego warunki fizyczne są o wiele lepsze. Mieszanka wybuchowa. 

Oprócz Patryka poznajemy również Jędrka, dawnego przyjaciela, z którego również było i nadal jest niezłe ziółko. Jeśli Patryk jest nietypowym protagonistą, to Jędrek na pewno gra w "Zapomnianym" rolę antagonisty. Jest on tak zepsuty, że nawet Patryk wydaje się przy nim aniołem. 

Adrian Bednarek po raz kolejny wciąga czytelnika w ciekawą grę. Przedstawia scenariusz, w którym nie ma ludzi dobrych, są tylko ci bardziej i mniej źli. Smutna rzeczywistość, ale niesamowicie fascynująca. Rozgrywki między ludźmi, których moralność tak bardzo różni się od naszej, trzymają w napięciu. Autor zaskakuje licznymi zwrotami akcji i niecodziennymi rozwiązaniami fabularnymi. 

Jak zawsze pochłonęłam książkę błyskawicznie. Bez przerwy bowiem coś się dzieje. Jeśli jesteście fanami książek, które nie przynudzają, to na pewno się nie zawiedziecie. Ale ostrzegam, musicie mieć również mocne nerwy. Świetna, mocna powieść, która mimo przewrotnego tytułu na długo zapadnie wam w pamięć.

13 komentarzy:

  1. "Zapomniany" jest już na mojej liscie do szybkiego przeczytania. Uwielbiam książki autora a fabuła tej jest niezykle pomysłowa. Liczę na thriller pełen zaskoczenia i dobrze wykreowanych postaci!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem fanami książek, które nie przynudzają :D Nigdy nie słyszałam o wydawnictwie "Zaczytani"... Ciekawa nazwa. I konotacja (Zapomniany zaczytany), choć pewnie przypadkowa.
    Thrillerów psychologicznych nie przeczytałam w życiu zbyt wiele, ponieważ jednak miałam pecha co do ich wyboru... Ale jeden mi strasznie dobrze zapadł w pamięć, szczególnie ze względu na jego budowę. Nie lubię szczególnie takich, które próbują w swoją treść przemycić jak najwięcej kontrowersji, to mnie akurat odstrasza. A ten opis z okładki - omG! Jestem ciekawa tej pozycji. Szczególnie że rozumiem,że autor jest dobry w tym gatunku? Niby polski twórca, a nigdy o nim nie słyszałam... Moje zaniedbanie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię książki autora, więc i po tą sięgnę z przyjemnością .

    OdpowiedzUsuń
  4. Renata Kozłowska27 listopada 2021 16:22

    Nie znam jeszcze twórczości tego autora. Ale recenzja mnie zaciekawiła i myślę, ze czas już to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tym razem tylko podziękuję za recenzję

    OdpowiedzUsuń
  6. Znam książki Bednarka. Trzymają w napięciu, czasami budzą przerażenie, zawsze fascynację. Opisy morderstw są bardzo dosadne i mocne. Nie czytałam jeszcze Zapomnianego, ale na pewno to zrobię

    OdpowiedzUsuń
  7. Dawno nie czytałam nic w tym klimacie, więc może się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo rzadko sięgam po thrillery, ale recenzję przeczytałam z przyjemnością.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam książek Bednarka i chyba prędko nie poznam. Mroczna, zawiła, brutalna historia to nie dla mnie. Za bardzo szokująca.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytam takich powieści, ponieważ moja książkowa dusza, dużo bardziej woli inne :) Wiem, że będę ją polecać innym, którzy lubią takie klimaty :) Bardzo dziękujemy za fajna recenzje :) B.B

    OdpowiedzUsuń
  11. Hmmm niee nie lubię Książek o takiej fabule. Jak coś cięgnie się latami i życie bez sensu przemyka miedzy palcami, po prostu to dla mnie zbyt smutne.

    OdpowiedzUsuń
  12. Tą recenzja mnie zaciekawila. Opis przyciągnął jestem bardzo zaintrygowana tym co może mnie czekać w tej książce. Autora zapamiętam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam autora "Pasażera na gapę"ale jeszcze nie czytałam. Ciekawe czy jego pióro podejdzie mi czy nie. Ta zdaje się mieć ciekawą fabułę trochę grozy i thrillera, idealne połączenie, ciekawe jak to autorowi tam wyszło, może sięgnę niedługo, to będę miała okazję się przekonać sama 🙂

    OdpowiedzUsuń