wtorek, 18 sierpnia 2020

Claudia Pietschmann - "Chmura"

Autor: Claudia Pietschmann 
Tytuł: Chmura 
Wydawnictwo: Media Rodzina 
Data wydania: 16 października 2019 
Liczba stron: 400 
Ocena: 7/10 

Opis: 

Paraliżująco realistyczny, porywający thriller dla młodzieży. Emma chyba się zakochała. Nikt nie rozumie jej tak dobrze jak poznany online Paul. Choć jeszcze nigdy nie spotkali się w realu, w sieci dzielą się najskrytszymi tajemnicami. Chłopak ma dla dziewczyny mnóstwo niespodzianek, które jest w stanie urzeczywistnić jednym kliknięciem. Problem w tym, że każda najmniejsza przysługa zaczyna niebezpiecznie przypominać osaczanie dziewczyny... Czy dla Paula Emma jest jedynym oknem na świat? Dlaczego chłopak nie chce się z nią spotkać? Co przed nią ukrywa? 

Recenzja: 

Chmura to jedna z najbardziej zaskakujących książek, z jakimi się ostatnio spotkałam. Po opisie spodziewałam się książki o toksycznej-internetowej relacji, a otrzymałam coś… znacznie więcej. Coś, czego absolutnie się nie spodziewałam i – o matko – jestem po prostu tym tytułem zachwycona! 

Powieść Claudii Pietschmann nie jest jedynie thrillerem młodzieżowym, bowiem kryje w sobie znacznie więcej. Przede wszystkim jest to ciekawe stadium żałoby, szukania pocieszenia, potrzeba bliskości i zrozumienia. Główna bohaterka, Emma, poznaje właśnie takiego kogoś i – jako, że dzielą podobne smutki – od razu sieciowy znajomy staje się dla niej bliski. Autorka bardzo ładnie zarysowała tutaj psychikę nastolatki, jej rozterki i pragnienia oraz motywy jej postępowania, bo choć Emma postępuje często nieroztropnie, tak jej działanie jest uargumentowane, nic nie robi bez powodu. O wiele rzeczy obwinia również siebie, często bez powodu – wierzy, że to z nią jest coś nie tak, co nie jest prawdą. Myślę, że w tych aspektach do doskonała przestroga dla młodych czytelników, nastolatków, aby uważali w internecie i nie wszystko zdradzali obcym, bo różne osobliwości możemy w nim spotkać – i nie wszystkie są całkowicie szczere. 

Przecież nie mogę tego wszystkiego opisać, to zaszłoby za daleko. O takich sprawach nie opowiada się obcym. A jednak to robię, bo inaczej bym eksplodowała. Przypominam sobie, że Paul też jest w żałobie i mnie rozumie.

Trauma, chaotyczna relacja oraz swoiste ostrzeżenie to niejedyne problemy, które podejmowane są w Chmurze. Autorka w niesamowity sposób podejmuje temat sztucznej inteligencji, od którego włos jeży się na karku. Można nawet rzec, że na pewnym etapie powieści życie Emmy zaczyna przypominać film fantastycznonaukowy, a wówczas książka pochłania już całkowicie. Bo – przyznam Wam szczerze – do połowy książki była to dla mnie zwyczajna powieść dla nastolatków z tajemnicą, ale później… oderwać się nie można! 

Warto również dodać, że narratorką powieści jest właśnie Emma, która maluje się jako zwyczajna nastolatka, która… przeszła traumę. Straciła małego braciszka w nieszczęśliwym zdarzeniu, jej rodzice również mają swoje problemy, nie potrafi odnaleźć się w codzienności. Uważam, że ta lektura znakomicie również sprawdzi się dla osób, które kogoś utraciły – nie tyle w postaci pociechy, co refleksji i próby odnalezienia na nowo swojego miejsca w prawdziwym świecie. Z pomocą najbliższych, realnych najbliższych, można naprawdę wiele... 

Chmura to fenomenalny thriller dla młodzieży, z wieloma przesłankami ukrytymi pomiędzy wierszami. Jestem przekonana, że każdy nastolatek zakocha się w tej książce, bowiem dostarcza nie tylko wielu wrażeń, ale i budzi w czytelniku wiele emocji – bawi, wzrusza, wstrząsa. Wciąż ciężko mi uwierzyć, jak sprytnie autorka wplotła tam motyw zdradliwej sztucznej inteligencji, to jest po prostu majstersztyk! Co więcej, mimo wielowątkowości i poruszanych raczej niełatwych tematów, książka czyta się sama, a więc jest to lektura idealna na wakacyjny okres. Jak zapewne się domyślacie – polecam z całego serducha! :) 

9 komentarzy:

  1. Super, że znajdują się tutaj ukryte przesłanki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Thriller młodzieżowy to raczej nie dla mnie, ale fajny prezent dla czytających nastolatków. Dzięki za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam tą książkę w bibliotece w oddziale dla młodzieży (lubię zachodzić do tego oddziału, młoda duchem czuje się chociaż 3+ mam na konie). "Chmura" interesująca pozycja skierowana dla młodzieży chociaż może starszy czytelnik który lubi thrillery też chyba nie będzie się nudził czytając ją. Młodym dorosłym pisarka może uświadomi czym jest bezpieczeństwo w sieci, technologia nie zawsze ma korzystny wpływ na nasze życie. Jestem ciekawa 'motywu zdradliwej sztucznej inteligencji' (od razu na myśl przychodzi mi Terminator). Już wiem co wypożyczę dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi ciekawie, a mnie akurat bardzo interesuje motyw sztucznej inteligencji, uwielbiam Manfreda z serii pana Kosika czy Kitty z Cyberpunk. Odrodzenie 😍 Przeczytam jak pojawi się w bibliotece, mam nadzieję 🙃

    OdpowiedzUsuń
  5. Zastanawia mnie tylko dlaczego jest tak niska ocena a tak wiele zachwytów nad tą książką.
    Ja jakoś nie w czuwam się w klimat tej powieści, raczej poszukuje czegoś mniej dołującego. Aczkolwiek jest to bardzo ważny temat zwłaszcza w tych czasach gdzie w większości komunikujemy się przez internet, a młodzi którzy mają jakiś tam problem z nawiązywaniem relacji lub mają potrzebę bliskości, której nie otrzymują od bliskich często szukają przyjaciół w internecie, co moze źle się skończyć. Wiele jest takich sytuacji gdzie w internecie ktoś się podaje za kogoś innego, dlatego warto przestrzegać nastolatków i uświadamiać.
    Ja raczej jej nie przeczytam bo nie przepadam za takimi tematami, ale na pewno jeśli znajdzie się okazja to polecę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że są książki dla młodzieży podejmujące temat związany z internetem i udostępniania w nim naszych przeżyć (praktycznie całego życia), może w tak atrakcyjnej formie, wciągającej książki, która sama się czyta przesłanie bardziej trafi do nastolatków, niż "trucie" dorosłych.

    OdpowiedzUsuń
  7. Od jakiegoś czasu zawodowo czytam pozycje dla młodzieży. Pracuję z nią i lubię wiedzieć, co w trawie piszczy. "Chmurę" poleciła mi młoda osoba. Zafascynowana nią, pełna pozytywnych wrażeń. Kiedy czytam słowa podsumowania tejże recenzji, to jakbym słyszała peany zachwytu Julki. Ją też "Chmura" bawiła, wzruszyła i wstrząsnęła nią. Przeczytałam tę książkę. Niestety moje odczucia są zgoła odmienne. Świat Internetu jest światem niebezpiecznym. Korzystam z niego, ale zawsze "z pewną dozą nieśmiałości". Czuję się czasami jak mamut, dla którego to, co się dzieje naprawdę, dzieje się tylko w świecie realnym. To, co się przydarzyło Emmie, okazuje się być zaskakującym dla nastolatków lub tych, którzy nadal się tym nastolatkiem czują. Dla mnie wydarzenia były przewidywalne, a zakończenie łatwe do odgadnięcia. Z całego serca poleciłabym ją tylko tym, których życie jeszcze mało doświadczyło, w ramach przestrogi z jednej strony i jako podręcznik prawdziwego, twardego życia z drugiej.
    Aleksandra Miczek

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam czytać thrillery ale mimo, że ostatnio okulistka w ciągu 15 minut zapewniła mnie, że jestem młodą kobietą ( zapłaciłam za wizytę 😂) to chyba jednak jestem za stara. Chętnie polecę siostrzenicy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Z początku po pierwszym spojrzeniu na książkę, na jej okładkę wiedziałam, że to jest to, jednak w pewnym momencie zauważyłam, że elementy na okładce zaczynają mi się mieszać i tak przedstawiona grafika nie do końca przypadła mi do gustu. Jednak odnosząc ją do tytułu książki, „Chmura” można powiedzieć, że elementy ze sobą współgrają. Emma poznaje Paula w sieci, jednak na żywo nigdy się nie widzieli. Znają się na wylot, dzielą najgłębszymi sekretami, a dziewczyna chyba się w nim zakochała. I on jest w stanie zrealizować dla niej wiele niespodzianek, za pomocą jednego kliknięcia, jednak w pewnym momencie to, co mogło być przyjemne, na początku zaczyna nam przypominać osaczanie. W tej książce w Emmie możemy odnaleźć wiele nastolatek, które w wyniku przeżywanych problemów, rozterek szukają ratunku, pocieszenia w sieci. Jednakże nie wszystko jest takie, na jakie wygląda, a za coś, w co zaufaliśmy, może przyjść drogi zapłacić. Uważam, że książek warto przeczytać, jeżeli nie po to, bo jesteśmy zachwyceni fabułą tak po to, aby zobaczyć, co może czekać, gdy staniemy się bohaterami z sieci. Ja po nią sięgnę a wy?

    OdpowiedzUsuń