sobota, 17 marca 2018

Scott Barry Kufman, Carolyn Gregoire - "Kreatywni i masz pomysł na wszystko"


Autor: Scott Barry Kaufman, Carolyn Gregoire
Tytuł: Kreatywni. I masz pomysł na wszystko
Wydawnictwo: Muza
Data wydania: 14 lutego 2018
Liczba stron: 320
Ocena: 7/10

Opis:

Czy da się zrozumieć coś tak ulotnego jak kreatywność? Ta inspirująca książka pokazuje, w jaki sposób działają umysły wyjątkowo twórczych osób, rzuca światło na zwyczaje i nawyki wzmacniające innowacyjne myślenie. Sugeruje, jak możemy skorzystać, czerpiąc z tkwiącego w każdym z nas twórczego potencjału, np. radząc sobie z życiowymi wyzwaniami oraz jak pobudzić ten potencjał i zwiększać go.
Autorzy próbują rozwikłać całą serię paradoksów, takich jak uważność i śnienie na jawie, powaga i zabawa, samotność i współpraca, pokazując przy tym, że właśnie godzenie się z naszymi sprzecznościami, pozwala nam dotrzeć do najgłębszych źródeł tkwiącej w nas pomysłowości.


Recenzja:


   Kreatywny, według SJP, to zdolny do tworzenia czegoś nowego, oryginalnego; twórczy, pomysłowy. Jako, że na co dzień obracam się w środowisku, które mogę określić mianem kreatywnego (dokładniej, uwielbiam tworzyć własną biżuterię), jak tylko zobaczyłam tę książkę, to wiedziałam, że muszę ją przeczytać. Spodziewałam się trochę innej formy, niż to co autorzy dostarczyli czytelnikowi, ale jestem już po lekturze i trochę Wam ją dzisiaj przybliżę.

Chcesz przekonać się jak działają umysły kreatywnych i twórczych osób? Razem z autorami czytelnik będzie miał okazje przeanalizować  zwyczaje i nawyki, które wzmacniają innowacyjne myślenie. Autorzy próbują rozwikłać całą serię paradoksów i to właśnie może im uda się zainspirować ludzi do kreatywnego myślenia.

Po pierwsze i chyba najważniejsze, nie jest to książka z typowymi poradami typu "zrób to w taki i taki sposób, aby podejść do problemu bardziej kreatywnie". Jest to bardziej opisanie konkretnych przykładów, takie trochę studium przypadku. Dzięki nim, czytelnik nie ma gotowych porad, jedynie sam może wyciągnąć wnioski czy inspirację dla swoich działań. Jak wspominałam, nie spodziewałam się takiej formy, ale myślę, że bardzo przypadła mi ona do gustu.

Po drugie nie jest to książka, do której ktoś usiadł i napisał bazując wyłącznie na własnym doświadczeniu. Ta pozycja, ma dosyć pokaźną liczbę przypisów, co pokazuje na jak ogromnym zapleczu teoretycznym pracowali autorzy. Jak dla mnie świetnie, bo jeśli będę potrzebowała rozszerzenia tematu, to zawsze mogę zajrzeć do wyróżnionych pozycji.

Kolejnym aspektem, na który warto jest zwrócić uwagę to, to że mimo tej całej teorii zawartej w książce, jest ona napisana w bardzo prosty, przyjemny i ciekawy sposób. Zazwyczaj mam problem z takimi książkami, gdzie jest mnóstwo przypisów i teoretycznych rzeczy, bo gdzieś tam po drodze zupełnie się wyłączam, bo mnie po prostu nudzą. W tym przypadku nie miałam tego problemu. Równie dobrze, mogłam przeczytać całą książkę najpierw, a dopiero później skupić się na przypisach. Cieszę się bardzo, bo nie często udaje się to osiągnąć, że książka, która podchodzi bardziej "pod te naukowe" tak mnie wciągnęła. Nie musicie się więc obawiać, że nie będziecie mogli przez nią przebrnąć.

W książce jest praktycznie sam tekst, co mnie trochę zdziwiło, bo spodziewałam się jakiś tabelek czy może wykresów. Ale jak pisałam wyżej, nie spodziewałam się również tego, że taką książkę da się też tak szybko przeczytać, praktycznie się od niej nie odrywając. Jej kolejną zaletą jest też to, że nie jest ona za gruba. Z tych 320 stron, tekst ma jedynie 245, reszta to przypisy (pisałam, że jest ich dużo). Co tym bardziej pozwala na szybkie przeczytanie jej.

Teraz sami musicie zdecydować, czy po nią sięgniecie. Ja ją polecam, bo myślę, że warto od czasu do czasu przeczytać coś, co może pobudzić naszą wyobraźnię i popchnąć ją do bardziej niekonwencjonalnych działań.



Z książkowymi pozdrowieniami,
Klaudia.

Za książkę serdecznie dziękuję wydawnictwu Muza

6 komentarzy:

  1. Mnie ta książka zawiodła. Niestety większość rzeczy już wiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Do mnie ta książka raczej nie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba książka nie dla mnie.Lubię czytać dla relaksu,a to taka poważna lektura.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam dwójkę dzieci - przy nich poradnik kreatywności nie jest mi potrzebny, mam na co dzień wiele praktyki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo chciałam napisać, że to nie dla mnie, po przeczytaniu samego opisu. Myślałam, że jest to kolejny poradnik w stylu " z porad Kasi". I całe szczęście, że skusiłam się przeczytać recenzję. "Razem z autorami czytelnik będzie miał okazje przeanalizować zwyczaje i nawyki, które wzmacniają innowacyjne myślenie. Autorzy próbują rozwikłać całą serię paradoksów i to właśnie może im uda się zainspirować ludzi do kreatywnego myślenia."- j i jak lepiej pobudzić do kreatywnego myślenia czytelnika? Już w trakcie czytania książki, zmusić czytelnika do takiego myślenia, ale w taki sposób, żeby sam czytelnik nie był tego świadomy. BRAWO. Jednak skorzystam.

    OdpowiedzUsuń