sobota, 19 listopada 2016

Louisa Reid - "Miłość za wszelką cenę"


Autor: Louisa Reid 
Tytuł: Miłość za wszelką cenę
Wydawnictwo: Zielona Sowa
Data wydania: 2016
Ilość stron: 464
Ocena: 6/10

Opis:

Jak zacząć od nowa?
Audrey razem z matką i bratem przenosi się do nowego miasta. Przeprowadzka miała być dla dziewczyny również ucieczką. Jednak ciężko jest uciec, gdy Twoją duszę otacza mrok. To Coś. Przychodzi bez uprzedzenia i atakuje w najmniej spodziewanym momencie..

Lekarstwem na problemy może okazać się mieszkający nieopodal Leo. Losy tej dwójki splatają się. Pojawienie się chłopaka uświadomi Audrey, że nic nie jest takie, jakim się do tej pory wydawało. Dziewczyna zrozumie, że kochając kogoś można zrobić wiele. Pytanie, czy zawsze wiele dobrego…

Wciągająca, nieoczywista opowieść o miłości.

Szokująca. Przeczytana raz, pozostaje w pamięci na długo.

Recenzja:

Przyznam szczerze, że takiej książki chyba jeszcze nie czytałam, naprawdę. Spodziewałam się kolejnej banalnej młodzieżówki - wiecie, wszechobecny wątek miłości oraz wątek choroby psychicznej, który też pojawia się ostatnio częściej powinien. "Miłość za wszelką cenę" wymyka się jednak ze schematów - musicie mi uwierzyć, że w bardzo dużym stopniu jest to oryginalna powieść i najlepiej powinniście sami to sprawdzić. Co więcej, kiedy już zaczniecie czytać, to zdecydowanie nie będziecie w stanie domyślić się, co czeka bohaterkę na samym końcu. Atmosfera i klimat napięcia jest więc utrzymany do końca, tak jak lubię!

Audrey jest dosyć młodą dziewczyną, której historia jest bardzo skomplikowana. Przede wszystkim już od dawien dawna czuje się tak, jakby jej duszę otaczał mrok - kilka razy dosłownie cudem uszła z życiem - zawsze jednak ratowała ją matka, zapisując ją później do różnych specjalistów z ogromną częstotliwością, wpychająca w nią tabletki z takim samym uśmiechem na twarzy, jakby zamiast psychotropów podawała Audrey cukierki. Brat głównej bohaterki jest dla niej dosłownie całym światem - jest dobrych kilka lat młodszy, więc dziewczyna opiekuje się nim pod nieobecność matki i stara mu się zapewnić jak najwięcej rozrywek. Niestety, nawet wsparcia brata nie wystarcza, aby Audrey poczuła się lepiej.

W pewnym momencie, przeprowadzając się do nowego miejsca, Audrey poznaje Leo - odrobinę starszego od niej chłopaka, który samą swoją obecnością bardzo wpływa na dziewczynę, chociaż początkowo nie do końca jest ona w stanie to zauważyć. Nie mija zbyt wiele czasu, a Audrey i Leo spędzają ze sobą zdecydowanie sporo swojego wolnego czasu, z dnia na dzień stając się sobie coraz bliższymi osobami. Rodząca się między nimi miłość uświadamia głównej bohaterce, że nie każda miłość jest bezwarunkowa... oraz, że bywają miłości toksyczne. Od tego momentu akcja tylko nabiera tempa i zwalnia dopiero, gdy pojawia się ostatnia kropka w tej powieści.

Pod względem fabularnym część tej książki zdecydowanie napisana jest w taki sposób, jakby adresowana była ona tylko do nastolatek. W pewnym momencie coś jednak się zmienia - poruszone zostają coraz poważniejsze tematy, które jak dotąd raczej w żadnych powieściach nie spotkałam. Jestem więc pewna, że nie tylko osoby młode znajdą tu coś dla siebie - także osoby starsze, którym nie przeszkadza wątek młodzieńczej miłości, zdecydowanie polubią tę książkę. Wiem, że dałam jej tylko 6/10 - jak dla mnie wątek miłosny był bardzo stereotypowy i nie do końca byłam w stanie polubić wszystkich bohaterów, aczkolwiek pod względami problematyki, atmosfery i zakończenia, ta książka zdecydowanie zasługuje na wyższą notę. Musiałam jednak ocenić "Miłość za wszelką cenę" za całokształt.

Autorka piszę tę książkę w taki sposób, żeby trafiła ona głównie do młodzieży - może nie używa slangu, ale da się to wyczuć. Szczególnie, że głównymi bohaterami są nastolatkowie. Dialogi są jednak zazwyczaj napisane w całkiem ciekawy sposób, często wzbudzają śmiech, albo intrygują czytelnika. To samo mogłabym w sumie napisać o opisach, chociaż niektóre bym usunęła, a czasem coś bym dopisała. Luisa Reid to praktycznie debiutantka z tego co wiem - "Miłość za wszelką cenę" według strony wydawnictwa to jej druga książka, więc życzę jej tego, żeby dalej się rozwijała i szlifowała swój warsztat pisarski.

Zdecydowanie powinniście przeczytać "Miłość za wszelką cenę", chociażby ze względu na poruszoną tematykę i wydarzenia, które czasem sprawiają, że nie jesteśmy w stanie oderwać się od książki, z trudem zmuszając się do nabrania kolejnego oddechu, gdy akcja przyjmuje moment kulminacyjny. To jak, chyba nie muszę Was dłużej namawiać, co? Jesteście już przekonani, że powinniście przeczytać tę powieść?

Pozycję tę dostałam od Wydawnictwa Zielona Sowa




4 komentarze:

  1. Nie często czytam ten gatunek, ale jakoś zawsze mam na niego ochotę. Bardzo interesuje mnie w tej książce wątek depresji. Mam nadzieję że książka jak najszybciej wpadnie w moje ręce.
    Pozdrawiam WiktoriaCzytaRazemZWami

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio strasznie zaciekawiła mnie psychologia i wręcz pochłaniam książki z nią związane, więc koniecznie muszę dopisać tą powieść na listę ;)
    Pozdrawiam cieplutko ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam o tej książce wcześniej, więc na pewno się jej przyjrzę :)

    Pozdrawiam,
    www.kate-with-books.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis. Jestem pod wrażeniem !

    OdpowiedzUsuń