wtorek, 7 czerwca 2016

Jessica Park - "To skomplikowane . Julie"

Autor: Jessica Park 
Tytuł: To skomplikowane . Julie
Wydawnictwo: Znak - OMGBook
Data wydania: 2016
Ilość stron: 320
Ocena: 8/10

Opis:

Matt jest wysoki, ciemne blond włosy opadają mu na oczy. Nosi koszulkę z napisem: „Nietzsche to mój ziom”. Julie bardzo go lubi.

Jest jeszcze Finn. Nigdy go nie spotkała… Ale to za nim szaleje.

Skomplikowane? Dziwne? Nie da się ukryć!

W domu Watkinsów zdecydowanie coś nie gra. Rodzice są mili, ale jakby nieobecni. Matt jest piekielnie zdolnym studentem matematyki, ale nawet kabelek USB nawiązuje kontakty łatwiej niż on. Celeste wyraźnie odstaje od rówieśników i ma pewien baaardzo dziwny zwyczaj…

Jest jeszcze najstarszy brat, Finn: zabawny, mądry, wrażliwy, otwarty… Tylko że kompletnie nieosiągalny. Można z nim pogadać tylko na czacie. 

Julie, która właśnie zaczęła studia, zamieszkuje właśnie z nimi. Nie przypuszcza, że stanie się kimś ważnym dla rodziny Watkinsów. I że to będzie aż tak skomplikowane. 


Recenzja:

"Kiedy nawalę, będę o tym myśleć jak o rozpadzie zespołu. Przez "zespół" rozumiem "pracę mózgu", a przez "rozpad"- "zatrzymanie"."

Już po samym opisie wiedziałam, że jest to książka, którą chcę przeczytać. Byłam zaciekawiona, chciałam dowiedzieć się, o co chodzi z rodziną Watkinsów - jakie problemy ich dręczą, jakie tajemnice skrywają. Zastanawiałam się też, do jakiej kategorii można zaklasyfikować tę książkę - młodzieżówka, young adult, obyczajowa? Dalej mam z tym problem, bo ciężko wpisać tę powieść w jakiekolwiek ramy danej kategorii. Niemniej jednak mogę powiedzieć, że jest naprawdę dobra i wciągająca!

Główną bohaterką jest tutaj oczywiście Julie - dziewczyna, która właśnie rozpoczyna studia w całkowicie innym mieście. Niestety mieszkanie, które planowała wynająć okazuje się jedną wielką pomyłką, a wszystkie akademiki są przepełnione, więc dziewczyna musi wprowadzić się na jakiś czas do domu Watkinsów, czyli do rodziny kobiety, która przyjaźniła się na studiach z matką Julie. W momencie, w którym bohaterka znalazła się wśród tych ludzi, był momentem, w którym zmieniło się jej postrzeganie niektórych problemów i pojawiła się chęć, aby je jakoś naprawić... 

Postacie w tej książce są wykreowane w bardzo ciekawy sposób - z jednej strony są takie, które ciężko jakkolwiek zrozumieć i nie da się zinterpretować ich zachowania, a z drugiej takie, które są dla czytelnika niczym otwarte księgi. Dopiero pod koniec powieści wychodzi na to, że nie wszystko jest takie białe lub czarne, a pozory potrafią mylić. Dlatego też moimi ulubionymi bohaterami z tej pozycji są Celeste oraz Matt. Dlaczego akurat oni? Musicie się przekonać sami!

Pod względem fabuły ta książka jest bardzo dobrze skonstruowana - jest sporo akcji, ale ciężko cokolwiek przewidzieć. Udało mi się domyślić kilku rzeczy, ale jestem pewna, że większość czytelników nawet by nie pomyślała o takich rozwiązaniach. Niektóre wątki są tak problematyczne pod względem ludzkiej psychiki, że ta książka byłaby dobrym materiałem do analizy psychologicznej. 

Jessica Park naprawdę dobrze pisze. Jestem ciekawa jak będą wyglądały jej kolejne książki, skoro ta jest już taka dopracowana! Pod względem opisywania emocji, tworzenia atmosfery i powolnego uchylania rąbka tajemnicy to autorka ta jest prawdziwą mistrzynią! Wystarczy dorzucić do tego ciekawe dialogi, które brzmią naprawdę autentycznie, a często też wnoszą coś ważnego, to za styl i warsztat pani Park można dać tylko ogromnego plusa!

Do tego wszystkiego muszę powiedzieć, że osobiście mnie okładka do tej powieści nie przekonuje. Ukazuje ona swego rodzaju coś banalnego, dla młodszych czytelników i nie wiem nawet, co mają oznaczać te kropki. Wiem, że ta okładka nie trafi do wielu osób, szczególnie tych, którzy kupują książki za oprawę graficzną, ale to naprawdę wielka szkoda. Warto dać szansę tej historii!

"To skomplikowane. Julie" to dobra książka, która wciągnie niejednego czytelnika. Jeśli lubicie oryginalne, ciekawe pomysły i różnorodne wątki, to powinniście sięgnąć po tę powieść. Jestem pewna, że nie będziecie żałować - szczególnie, że zarówno osoby młodsze, jak i starsze będą tą pozycją zachwycone! Jeśli macie tylko taką okazję, to powinniście dać szansę tej książce!

Powieść tę dostałam od Wydawnictwa Znak

6 komentarzy:

  1. Ani opis, ani okładka do mnie nie przemawiają. Jednak jest tyle pozytywnych recenzji, że aż się chce wiedzieć czym wszyscy się tak zachwycają. Mam ją w planach i chciałabym dorwać się do niej jak najszybciej.

    Pozdrawiam serdecznie ^^

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam i czytam. Wiem, że historia nie jest jakaś tam płytka, ale kurcze nie mogę za długo poświęcać jej czasu bo mnie ciągle coś rozprasza. Okładka jest okropna, ja też się ostatnio zastanawiałam w jakim celu naciapali kropki, porażka jakaś ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy tylko zobaczyłam zapowiedź tej książki, pomyślałam - "to nie dla mnie". Niezbyt ładna okładka i opis, brzmiący na typowe, płytkie romansidło dla młodzieży i to z trójkątem miłosnym w tle.
    Jednak, zadziałała na mnie siła recenzji - które w większości polecały tę książkę, dlatego - jeśli przytrafi się okazja, bardzo chętnie po nią sięgnę ;)
    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdy wcześniej zobaczyłam okładkę to przyznaję, że nie zainteresowałam się tą książką, ale teraz po twojej recenzji mam ochotę przeczytać ją :) Tyle razy sobie powtarzam, żebym nie oceniała książek po okładce :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Super tytuł. Lektura dobra na wakacje ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa jestem, co w tej książce takie jest, bo do tej pory czytałam jedynie pozytywne recenzje :) Może się skuszę, może to wcale nie jest takie skomplikowane ;)

    OdpowiedzUsuń