czwartek, 18 września 2014

Lois Lowry - "Dawca"

Autor: Lois Lowry
Tytuł: Dawca
Wydawnictwo: Galeria Książki
Data wydania: 2014
Ilość stron:296
Ocena: 7/10

Opis:

W społeczności, w której żyje Jonasz, wszystko jest idealne. Specjalnie dobrane kobiety rodzą dzieci, które trafiają potem do odpowiednich jednostek zwanych komórkami rodzinnymi. Każdy ma przypisanych rodziców i pracę. Nikomu nawet nie przyjdzie do głowy, by zadawać pytania. Wszyscy są posłuszni. Nie ma konfliktów, nierówności, rozwodów, bezrobocia, niesprawiedliwości… ani możliwości wyboru.Wszyscy są tacy sami.Z wyjątkiem Jonasza.Podczas ceremonii dwunastolatków dzieci z dumą przyjmują przydzielone im życiowe role. Ale dla Jonasza wybrano coś specjalnego. Ma rozpocząć szkolenie u tajemniczego starca zwanego Dawcą Pamięci. Jonasz stopniowo uczy się, że moc tkwi w uczuciach. Ale kiedy jego własna siła zostaje wystawiona na próbę – kiedy musi uratować kogoś, kogo kocha – może nie być gotowy. Czy jest za wcześnie? Czy za późno?

Recenzja:

Jonasz żyje w społeczności, w której wszystko jest z góry zaplanowane. W społeczności tej nie ma miejsca na przypadek, a więc wyeliminowane zostają wszystkie niebezpieczne sytuacje. Ten świat to utopia. Brak uczuć i wspomnień gwarantuje nie tylko brak cierpień, ale także radości. Co się stanie, kiedy jedyna osoba zdolna odczuwać, zapragnie zmiany?

Jonasz to praktycznie jeszcze dziecko, jednak zostaje postawiony w sytuacji, w której wielu dorosłych nie dałoby sobie rady. Chłopiec do swojej ceremonii dwunastolatków nie miał pojęcia o tym, co go czeka. Żył i rozwijał się w swojej komórce rodzinnej, w której nie doświadczył żadnych prawdziwych uczuć. Prawdę mówiąc, nie miał w ogóle pojęcia, że istnieje miłość, dopóki sam jej nie zobaczył we wspomnieniach. Jonasz, zostaje wybrany na Dawcę Pamięci. Pobiera lekcje u poprzedniego Dawcy. Jonasz widząc świat przeszłości, jest przerażony i jednocześnie zafascynowany. Jednak bardziej przeraża go możliwość, że inni ludzie nigdy go nie doświadczą.

Jonasz to postać, która jest bardzo realistyczna. Ze względu na młody wiek, boi się nowego. Jednocześnie z dziecinną ciekawością nie może przestać zgłębiać tej tajemnicy. Nie ma prawa do buntu, a jednocześnie jest jedyną osobą, która ma powód, aby przeprowadzić rewolucję. Dawca to całkowite przeciwieństwo chłopca. Starszy człowiek wycofał się z walki o wolność dla uczuć. 

Historia, którą Wam przedstawiłam to typowa, a jednocześnie niezwykła powieść post apokaliptyczna. "Dawca" w dobie "Igrzysk śmierci" czy "Niezgodnej" nie robi takiego wrażenia, jakie zrobił kilkanaście lat temu w dniu swojej premiery. Na mnie jednak zrobił. Ta historia nie ogranicza się tylko do przemocy i zakazanej miłości, to jest głębsze. Książki Lowry, skierowanej do każdej grupy wiekowej nie można porównywać z "Niezgodną", która trafia w gusta głównie nastolatek.

Jest jedna rzecz, która mnie rozczarowała w książce. Jest to zakończenie. Nie zrozumiałam go po prostu, chociaż czytałam aż trzy razy. Ostatecznie doszłam do wniosku, że intencją autorki mogło być pozostawienie wyboru co do odczytania czytelnikowi.

Ostatecznie polecam, ponieważ jest to książka, którą naprawdę warto znać. Zawiera uniwersalną mądrość, a w dodatku czyta się naprawdę szybko. Boję się, że film trochę skrzywi moje wyobrażenia o treści, jednak zamierzam zaryzykować.  


Wasza Ariada :)

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Galeria Książki

7 komentarzy:

  1. Jej ekranizacja, powoduje, że nie mam zbytnio na nią ochoty, ze względu na szum. Lecz jak ucichnie, chętnie po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam niedawno okazję oglądać film, który całkiem mi się spodobał, dlatego też zamierzam kiedyś przeczytać książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lektura książki już za mną i mam jak najbardziej pozytywne wrażenia. Niby nie działo się wiele, było bardzo spokojnie, ale doceniam głębię jej przekazu ;-)
    Film też już widziałam i mogę Ci powiedzieć, że nie ma się czego obawiać ;-) Jest dobry, ale w sumie liczyłam na jakieś zmiany, bo absolutnie niczym mnie nie zaskoczył. Nie wiem skąd te spostrzeżenia, zazwyczaj lubię kiedy ekranizacje wiernie odwzorowują książkę, ale coś mi tu nie pasowało. Myślę, że jednak warto obejrzeć i przekonać sie samemu ;-)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Poluję i na film i na książkę;) Dobrze raz przeczytaac ksiazke a nie serie i to moja tematyka, szkoda tylko ze bohater nie jest starszy;/
    Pozdrawiam!
    pokolenie-zaczytanych.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno przeczytam i obejrzę film, ponieważ ta cała historia jest niezwykle interesująca jak dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Książkę przeczytam obowiązkowo, film obejrzę dopiero po książce :)

    oxu-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń