czwartek, 26 marca 2015

Judith Merkle Riley - "Tajemnica Nostradamusa"

Tytuł: Tajemnica Nostradamusa
Autor: Judith Merkle Riley
Wydawnictwo: Książnica
Rok wydania: 2012
Liczba stron: 408
Ocena: 9/10

Opis:


Mroczne żądze, niebezpieczne przepowiednie, czarna magia, czyli XVI-wieczny barwny fresk obyczajowy Francji u progu wojny domowej, z galerią niezwykłych postaci otaczających "wizjonera tysiąclecia". Rok 1556, na dworze Henryka II rządzi niepodzielnie jego metresa Diana de Poitiers. Zazdrosna o względy męża, zrozpaczona ciągłymi upokorzeniami królowa Katarzyna Medycejska nie może pojąć źródła afektu, jakim król darzy dwadzieścia lat starszą kochankę. Jest przekonana, że tylko za pomocą czarnej magii Dianie udaje się wciąż cieszyć względami monarchy. Ponieważ zawodzą kolejne próby pozbycia się rywalki, królowa wzywa na pomoc nadwornego astrologa, Nostardamusa.




Recenzja:

Z całą pewnością każdy słyszał o słynnych proroctwach Nostradamusa. Wielu zwolenników ów francuskiego lekarza i okultysty wierzy, że przewidział on między innymi rzędy Hitlera oraz współczesne konflikty z islamem. Czytając jego wierszowane wieszczby ciężko nie zgodzić się z poglądami miłośników Nostradamusa. Muszę przyznać, że jego postać zaabsorbowała mnie od pierwszego usłyszenia i mając możliwość zapoznania się z jego postacią w beletrystyce, nie wahałam się ani chwili. 

Autorką powieści Tajemnica Nostradamusa jest amerykańska pisarka, Judith Merkle Riley, z której twórczością (oraz talentem!) miałam szansę zapoznać się w nieco wcześniej recenzowanej Czarze Wyroczni. Po raz kolejny zostałam przez nią zaczarowana realistycznym obrazem przeszłych czasów; tym razem XVI-wiecznej Francji, pełnej wewnętrznych konfliktów oraz barwnych postaci - zarówno tych fikcyjnych, jak i historycznych. Autorka pragmatycznie przedstawia wątki obyczajowe oraz społeczne, a wplecione elementy paranormalne (jak chociażby wspomniane na okładce niebezpieczne przepowiednie i czarna magia) sprawiają, że nie sposób oderwać się od lektury. Mroczny klimat powieści przełamuje błyskotliwy humor, który choć momentami przybierał formę groteski, jedynie urozmaicał czytanie. Jednakże i tak w Tajemnicy Nostradamusa główny prym wiodą intrygi oraz zatrważająca magia...

Nostradamus (obraz po prawej), przedstawiony na kartach tejże powieści, w zupełności oddaje moje wyobrażenie o słynnym wizjonerze tysiąclecia. W Tajemnicy Nostradamusa jest enigmatycznym, kasandrycznym mężczyzną o niebanalnej inteligencji, nie brakuje mu także czarnego humoru, Nie sposób nie odczuć przy jego postaci szacunku i ciężko jest mi jednoznacznie stwierdzić czy to wpływ wspaniałej charakteryzacji, czy mojej fascynacji jego osobą. Pozostali astrolodzy wypadli przy nim blado. 

- (...) Historia jest jak rzeka płynąca...
- Chcesz powiedzieć, że ludzkości niepotrzebne są czary, żeby zniszczyć świat, Świetnie sobie radzi własnymi środkami - zauważył Nostradamus.
- No właśnie. Sam bym tego lepiej nie ujął - przytaknął duch dziejów.


Tytułowy bohater nie jest jedyną intrygującą postacią. Na uwagę zasługują także mroczna metresa Diana de Poitiers, odrobinę nieobliczalna Katarzyna Medycejska oraz... szlachcianka Sybillia de La Roque. W ręce ostatniej bohaterki wpada zagadkowa szkatułka, zawierająca głowę Pana Wszelkich Życzeń. Zapoczątkuje to upiorne wydarzenia, pełne rozlewu krwi i śmierci, ale... nie powiem Wam nic więcej, aby nic nie zdradzić. 

Jak wspomniałam wcześniej, poza wartką akcją i kalejdoskopem wspaniałych postaci, autorka proponuje czytelnikowi niesamowite wątki obyczajowe, a także polityczne. Po przeczytaniu Tajemnicy Nostradamusa nie jest dla mnie problemem wypowiedzieć się o XVI-wiecznej Francji; zwłaszcza dworze Henryka II. Judith Merkle Riley oparła swoją powieść w dużej mierze o historię - wiem, że jest to rzecz oczywista, ale jestem dla niej pełna podziwu, bowiem odwzorowała wszystko z niesamowitym kunsztem i smakiem. Już na pierwszy rzut oka widać, że pisarka kocha historię i każda jej książka kosztują ją wiele badań, ale jest to trud niesamowicie owocny. Zaraża miłością do historii, a czytając jej dzieła niemożliwym jest rozróżnienie prawdziwej historii od fikcji literackiej.

Za sprawą chyżej narracji oraz wielowątkowości Tajemnica Nostradamusa niewątpliwie przypadnie do gustu szerokiej społeczności czytelników. Polecam przede wszystkim miłośnikom powieści historycznych, intryg, przepowiedni oraz samej autorki. Ta opowieść zmrozi Wam krew w żyłach oraz - momentami - przyprawi o uśmiech na twarzy.

Tę książkę zrecenzowałam dla Was dzięki wydawnictwu Książnica. :)

6 komentarzy:

  1. Czytałam parę lat temu, ale nie przypadła mi do gustu. Czegoś mi w niej brakowało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę koniecznie przeczytać tę książkę! Uwielbiam powieści zawierające motywy proroctw.;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiedziałam o tej książce, a zapowiada się naprawdę świetnie. Lubię takie klimaty, a postać Nostradamusa uważam za bardzo interesującą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Co prawda nie szukałam powieści z Nostradamusem, a zupełnie czego innego, ale mam nadzieję, że ta książka jest w mojej bibliotece! ;) ;) ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdecydowanie nie moja bajka.. Tym razem podziękuje. :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. O coś dla mnie, uwielbiam powieści historyczne :)

    OdpowiedzUsuń