wtorek, 16 grudnia 2014

Ken Wilber - "Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości"

Autor: Ken Wilber
Tytuł: Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 222
Ocena: 7/10

Opis:

Szczegółowy i zarazem prosty przewodnik po różnych rodzajach psychologii i terapii. Autor przedstawia nową, łatwo zrozumiałą mapę ludzkiej świadomości, na tle której demonstruje i wyjaśnia różne rodzaje terapii. Dodatkowo podaje konkretne ćwiczenia, co umożliwia właściwe zrozumienie działania każdej terapii w praktyce.



Recenzja:

Ilu ludzi, tyle opinii - to pierwsze co nasuwa mi się na myśl, gdy roztrząsam się nad systemami światopoglądowymi. W naszym sprzecznym (przede wszystkim wewnętrznie) świecie łatwo pogubić się i stracić świadomość siebie, własnych poglądów, ślepo podążając za innymi. Książka Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości zainteresowała mnie przede wszystkim tym, że autor połączył wszystkie poglądy w jednolitą strukturę, zwaną dalej spektrum świadomości, co dotychczas uznawałam za niemożliwe.

Książka Kena Wilbera, jednego ze współczesnych myślicieli, jak sam opis wskazuje, przypomina przewodnik. Co więcej - bardzo interesujący przewodnik. Mimo iż autor nawiązuje w nim do nieznanych mi dotychczas kierunków psychologii, bez trudu odnalazłam się w nich, a i treść była łatwa do zrozumienia i przyswojenia dla dość początkującej w tych kręgach osoby, jaką w tym przypadku jestem ja. Ken Wilber szczegółowo opowiada o każdym sposobie terapii, a przede wszystkim o ludzkiej psychologii, jednakże nie robi tego w suchy sposób - podaje przy tym bardzo ciekawe przykłady, co jeszcze bardziej przybliża czytelnikowi omawiany problem. Posiłkuje się także fragmentami wypowiedzi różnych osób, bardziej lub mniej związanymi z psychologią.


Gdy cały świat uznał piękno za piękno, wtedy pojawiła się szpetota.
Gdy wszyscy uznali dobro za dobro, wtedy powstało zło.
W ten sam sposób:
Niebyt i Byt się rodzą.
Trudne i łatwe wzajemnie dopełniają.
Długie i krótkie są wzajemną miarą.
Wysokie i niskie są względem siebie zależne.
Dźwięki i tony wzajemnie tworzą harmonię.
- starochiński mędrzec Lao-cy

Jak już mówiłam, przed sięgnięciem po Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości, nie wierzyłam w istnienie spektrum świadomości. Po przeczytaniu, no cóż... muszę przyznać, że nieco się myliłam. Ken Wilber w jednym z rozdziałów rozprawia o ludzkiej skłonności do traktowania przeciwieństw jako niemożliwych do pogodzenia ze sobą. Jak widać, ta skłonność dopadła również i mnie. Tak samo jest z wyznaczaniem granic - nawet uznając się za osobę niską/wysoką tworzymy granicę i wybieramy jedną ze stron, a to przecież nie wszystko. Autor na przykładzie banalnych rzeczy uzmysławia nam wiele, powiedziałabym nawet, że zdejmuje klapki z oczu. Może to zabrzmi całkiem zabawnie, ale po tej lekturze widzę przed sobą znacznie więcej możliwości. 

Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości polecam przede wszystkim osobom, które rozpoczynają swoją przygodę z psychologią oraz czytelnikom, którzy poszukują swojego ja, swojej tożsamości...

Tę książkę zrecenzowałam dla Was dzięki Wydawnictwu Zysk i S-ka. :)


2 komentarze:

  1. Czytałem. Bardzo dobra psychologiczna lektura, dałbym jej nawet 8/10. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tym razem podziękuję i nie skuszę się.

    OdpowiedzUsuń